Vegbygging i Kina. Foredrag på medlemsmøte 30. oktober 2025

Bjørn Sandelien holdt et svært interessant foredrag om «Vegbygging i Kina» på medlemsmøtet vårt 30. oktober 2025. Her er et sammendrag av foredraget som Bjørn har skrevet:

Bjørn Sandeliens kinesiske alias IntPE Mr Bjo San Li ga et til dels kritisk blikk på den massive motorveg utbyggingen, som har funnet sted i Kina siden 90-tallet.

Mr Bjo San Li ble hentet til Norge som ekspert i 2011 etter at en helt ny strekning av E18 ble ødelagt av telehiv. Med erfaring fra «Belte- og veginitiativet» (BRI) og motorveiutbyggingen ble han ble tatt godt imot i Norge og fikk etter hvert ansettelse i Statens vegvesen og bidro sterkt til at E6 Frya-Sjoa i Gudbrandsdalen vant Vakre Vegers pris i 2018.

Foredraget tok utgangspunkt i at de naturgitte forhold i Kina og Norge til dels er ganske like. Historisk sett har dette gitt tilsvarende løsninger i de to land ved framføring av veganlegg i bratt fjell-landskap. Også Kina har sine slyngveger der Panlong Ancient Highway med sine 600 hårnålsvinger er et eksempel på en skånsom framføring. Mens vi i Norge har bygget høyhastighetsveger på bakkenivå med et ganske stort innslag av tunneler og i liten grad som motorveger har Kina gjennomført en massiv motorvegutbygging med den ene brukonstruksjonen mer imponerende enn den andre. Bruer er bygget ikke bare for kryssinger av dype daler og over større sund og elver, men også som lange viadukter langs åssider og over dyrka mark. Noen steder er det større innslag av tunneler. Eksempelvis har Kina nylig åpnet verdens lengste motorvegtunnel på 22,3 kilometer, som en del av en ny motorveg mellom Yuli og Ürümqi i Xinjiang provinsen nordvest i Kina. Bygging av de hevede løsningene hevdes å minimere miljøavtrykket, men kan gi et ganske brutalt visuelt inntrykk særlig ved vegframføring i mer befolkete områder og ved bygging av store flerplanskryss i byområder.

Det store omfanget av motorveger er et resultat av en planmessig utbygging. For de overordnete hovedrutene mot utlandet og de svakere utbygde delene av Kina spiller det såkalte «Belte- og veginitiativet» (BRI) en viss rolle, der investeringer i veginfrastruktur har utgjort noe over 15 % de senere årene. Vegutbyggingen forankres i Kinas fem års planer. Den 15. planen er nå i sluttfasen. Fra den første ekspressveg åpningen i 1988 og fram til 2024 er det bygget 190 000 km motorveg. Det er trolig nesten like mye som det samlet sett er bygget i resten av verden!

En utstrakt bruk av bompengefinansiering har gjort utbyggingen mulig. I dag har anslagsvis 85-90 % av motorvegene bompenger. Tunge kjøretøy utgjør nå en stor andel av kjørte kilometer (60-70 %) på ekspressvegnettet etter innføring av flere tiltak for å oppnå nettopp dette. Evalueringer av bompenge prosjekt viser at trafikken på dette vegnettet mange steder er en god del lavere enn beregnet ved prosjektoppstart. I 2019 ble flere tiltak gjennomført, som reformerte forvaltningen av bompengeprosjekt, som blant annet var belemret med mye korrupsjon. Et viktig tiltak i provinsene var å sørge for egne adskilte enheter for drift og regulering. Etter kritikk om «evigvarende bompenge innkreving» la sentrale myndigheter på 2020-tallet fram en visjon om et to-delt hovedvegsystem der bompengenettverket maksimalt skulle være 200 000 km i 2035.

Kina har utviklet avanserte og kostnadseffektive ingeniørteknikker, inkludert modulær konstruksjon og spesialiserte betongløsninger, for å bygge de massive brustrukturene effektivt og raskt. Utviklingen av Kunlun maskinen for å montere prefabrikkerte brudragere på jernbanebruer er eksempel på dette. En video av maskinen i arbeid ble vist.

Solcelle paneler er i økende grad blitt anlagt i vegskråninger og på arealer langs motorvegene og vil bli en viktig komponent i motorvegutbyggingen framover blant annet til glede for de 5800 serviceområdene på ekspressvegnettet der 97 % av disse har ladepunkter for el-kjøretøy.

Blant annet med begrunnelse av en null ulykkes-strategi i vegarbeidsområder og under vegvedlikehold har Kina gjennomført verdens første reasfaltering ved hjelp av droner og autonome maskiner på en 158 km lang ekspressveg strekning.