Medlemsmøte hos fylkeskommunen
Onsdag 4. september 2024, kl. 10:00, på det nye Fylkeshuset (Telemarkshuset).
37 medlemmer deltok på møtet.
Leder Hans Sandland ønsket medlemmene og ansatte/politikere velkommen til møtet,
og uttrykte at Vegpensjonistene satte stor pris på invitasjonen. Veldig hyggelig at
leder av hovedutvalg for samferdsel, Anne-Nora Oma Dahle, ordnet det slik at vi
kunne avholde medlemsmøtet i Telemarkshuset.
Fylkesordfører Sven Tore Løkslid orienterte deretter om Telemark Fylkeskommune.
Etter 4 år sammen med Vestfold, er nå Telemark igjen eget fylke. Innledningsvis
nevnte fylkesordføreren at 25 fylkesveger var mer eller mindre berørt av det kraftige
regnværet som siste døgn hadde herjet særlig over Midt-Telemark. Det er krevende!
Det er satt krisestab pga. det kraftige regnværet.
Fylkeskommunen har fokus på det man kan gjøre noe med. Organiseringen av
fylkeskommunen ble vist. Sams vegadministrasjon er overført fylkeskommunen, som
nå har 500 ansatte i administrasjonen, hvorav 365 er på fylkeshuset. Totalt er det 1774
ansatte.
Fylkesordføreren nevnte avslutningsvis de spennende prosjekter i Telemark som er i
gang eller planlegges; Fensfeltet, Vianode, Hima Seafood, Heidelberg
(sementfabrikken i Brevik), Green Mountain, Google og selvkjørende båt.
Han sa også at vi var velkomne til å avholde flere møter på Telemarkshuset.
Anne-Nora informerte deretter om status på vegene og anleggene som er i gang i
fylket. 1907 km fylkesveg og 300 busser. 30% økning i antall bussreisende mellom
Skien og Seljord, som sannsynligvis er et resultat av lave billettpriser (billigst i
landet?).
40 vegprosjekter er i gang eller er på ulike planstadier, de største prosjektene er
Kaste-Stoadalen i Nome, «Gassvegen» i Bamble og Bypakke Grenland. Aktuelt nå er
en diskusjon om evt overtakelse av nåværende E18 etter at ny 4-felt er ferdig og eventuell
overtakelse av ferjedrift.
Anne Refsdal, prosjektleder for Kastet-Stoadalen, orienterte om status for den nye
vegen fra Ulefoss til Dagsrud. Prosjektet omfatter ca. 3 km ny veg og en fritt
frambyggbru på 255 lm. Rammen for prosjektet er 447 mill. kr. Det er et krevende
arbeid med mye dårlige masser og elvemuslinger i vassdraget. Det vil si at vegen
forbi Lanna, som er smal og gammel, snart blir veg kun for de som bor langs Lanna,
som har vært etterlengtet i mange år. Det blir bompenger begge veier på strekningen.
Thomas Stensen, som er byggeleder på den nye «Gassvegen» Rugtvedt – Surtebogen,
orienterte om framdrift og diverse utfordringer mht mye dårlig grunnforhold.I tillegg
legger de ned vannledning for Bamble kommune samtidig. Første strekningen blir
åpnet fram til Findal fra Rugtvedt.
Felles for disse anleggene er at nye digitale verktøy er tatt i bruk i stor skala, noe som
bl.a bidrar til svært god illustrasjon og dokumentasjonsmuligheter.
Sist ut var Olav Risholt, prosjektleder for bypakka. Han orienterte om hva nåværende
bypakke har hatt å si for Skien, Porsgrunn og Siljan kommuner, som bl.a. går ut på å
få mindre biltrafikk og bedre kollektivt tilbud. Kollektivtilbudet i Skien og Porsgrunn
er veldig bra. Telemark fylke får 93 mill kroner i året til bypakke-tiltak hvis ikke
biltrafikken øker. I forbindelse med neste bypakke vil antennepunkter bli som i dag.
Ca. kl. 12:15 var det lunsj, som fylkeskommunen spanderte på oss.
En stor takk til Anne-Nora Oma Dahle for invitasjonen til fylkeskommunens storstue.
Og vi takker for at vi kan få benytte Telemarkshuset ved seinere anledninger.
Referat ved Hans og Kjell