Høstturen 2022

SVP-Buskerud gjennomførte en 3 dagers tur til Strømstad m/Dalslandskanalen 22. – 24. august 2022.Det var 47 deltakere fordelt på vegpensjonister, ektefeller og venner.  Operatør var Svidals Minibusser og Turbilservice AS.

Dag 1

Etter at deltakerne var plukket opp på avtalt tid og sted, kjørte vi til Sandefjord hvor Color Line sin ferge Color Viking ventet på oss. Ombord på overfarten til Strømstad var det reservert bord til oss i restaurant Oslofjord.  Her kunne vi nyte mat og drikke.

Etter ankomst til Strømstad sjekket vi inn på Scandic Laholmen hotell som ligger flott til på pynten i Strømstad ut mot skjærgården. Resten av dagen benyttet vi til å gjøre oss kjent med hotellet og omgivelsene før middag om kvelden.

Dag 2
Dag 2 startet med en god frokost, før vi reiste på utflukt til Dalslandskanalen.
Etter kun 4 års anleggsarbeid åpnet Dalslandskanalen i 1868. Den er hele 254 kilometer og består av hele 29 sluser. Høydeforskjellen fra starten ved Väneren og til det høyeste punktet ved Töcken er hele 66 meter. Vi kjørte til Långbron Sluser, hvor vi gikk om bord i kanalbåten «M/S Dalslandia» som tok oss til Håverud. M/S Dalslandia er spesialbygget for Dalslandskanalen og ble tatt i bruk i 1973.  Båten er 22,35 meterlang og 3,97 meter bred.  Dimensjonene gjør at båten passer nøyaktig i slusene.  Normal fart er 6 knop.  I restauranten om bord i båten fikk vi servert lunsj bestående av varmrøkt laks.

Da det på 1800-tallet ble planlagt å bygge ut Dalslandsvassdraget til en kanal, ble passasjen i Håverud ansett for vanskelig å overvinne.  Sterk strøm og høye klippevegger ville kreve omlasting og noen kilometer transport på hestedrevne jernbaner for å takle den vanskelige passasjen. Heldigvis var det en person som så en annen løsning. Den anerkjente kanal- og jernbanebyggeren Nils Ericson engasjerte seg og tok en titt på prosjektet. Tanken var å bygge en akvedukt i Håverud, der båtene skulle fraktes over strykene i en lang metallrenne. En litt sprø idé, som sannsynligvis aldri ville blitt realisert hvis det hadde vært noen andre som foreslo det.

Men Nils Ericson var en autoritet. Han hadde opparbeidet seg et godt rykte i bransjen, og hadde også selv vært lærling hos Baltzar von Platen. Han måtte derfor gjennomføre prosjektet sitt, og resultatet ble en 33,5 meter lang metallrute, sammenføyd av 33 000 nagler. Akvedukten og hele Dalslandskanalen ble innviet av kong Carl XV i 1868. Spesielt til dags dato har ingen nagler ennå måttet byttes ut.

Dalsland er et svært populært reisemål. 100.000 besøkende kommer hit hvert år for å oppleve den berømte akvedukten, dra på turbåt, gå på museum, handle og spise god mat.

Vi tok igjen plass i bussen og kjørte tilbake til hotellet, hvor vi spiste middag kl. 19:30.









Dag 3
Vi tok farvel med hotellet for å kjøre hjem over Svinesund.  Under veis stoppet vi for shopping et par steder, blant annet på Nordbysenteret. E pause i Gamlebyen i Fredrikstad hvor vi fikk servert en god middag på «Den gamle major». Gode og mette tok vi igjen plass i bussen og satte kursen mot våre hjemsteder.