Kritisk blikk på Nasjonal transportplan 2025-2036
På medlemsmøte i Vegdirektoratets pensjonistforening 21. oktober på Risløkka trafikkstasjon ga administrerende direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI) Bjørne Grimsrud et kritisk blikk på NTP 2025-2036. Etter sin tid som direktør for økonomi- og virksomhetsstyring i Statens vegvesen er Bjørne vel kjent av pensjonistene i Vegdirektoratet, og det ble for mange et kjært gjenseende med ham.
Bjørne holdt et inspirerende og gjennomtenkt innlegg om NTP, særlig med fokus på mangler når det gjelder bærekraft, klima og naturmangfold. Han var også meget kritisk til dagens organisering av transportsektoren og hvordan beslutninger tas.
Regjeringen la fram ny stortingsmelding om NTP 2025-2036 i mars i år, og den ble behandlet av Stortinget før sommeren. Dette var et år tidligere enn planlagt, og det ble gjort med begrunnelse i at gjeldende plan var urealistisk. I praksis avviker imidlertid den nye planen ikke så mye fra tidligere plan. Det er omtrent like mye penger i planen, men en del store prosjekter har blitt tatt ut, eller lagt i en egen utviklingsportefølje. Regjeringens mål var å ta vare på det vi har, utbedre det vi kan og utnytte kapasiteten bedre, samt å bygge nytt bare der vi må. Ved Stortingets behandling ble imidlertid en del store prosjekter lagt inn i planen igjen, men uten å øke den økonomiske rammen.
Bjørne mener at et stort problem med planen er at den utgår fra at dagens transportutvikling fortsetter som tidligere, og at lønnsomhetsberegningene gjørs på bakgrunn av et slikt referansealternativ. Man borde i stedet tatt utgangspunkt i målene om et utslippsfritt samfunn i 2050, og målene om naturmangfold og naturvern. Da hadde man fått en annen plan.
For Bjørne er også dagens organisering et svakt punkt. I stortingsmeldingen drøftes dette, men man konkluderer med at alt skal fortsette som nå. At be de statlige aksjeselskapene om å delta i den samfunnsmessige planleggingen av transporten blir helt feil, fordi de har helt andre mål for sin virksomhet. De skal tjene penger og ivareta kravene fra sine styrer. Nye veier AS og Avinor AS bør derfor ikke være med i styringen av NTP, i følge Bjørne. Han savner også myndigheter som kan ta et helhetsansvar på tvers av transportformene. Det gjelder også på politisk nivå, der politikerne i Stortinget mest ser til at eget fylke kommer godt ut av planen og får flest mulig prosjekter og mest mulig penger.
Som sjef for TØI har Bjørne nå mulighet å si hva han mener, og det vil han fortsette med. Vi takker Bjørne for et spennende foredrag.
Skrevet av Hans Silborn