Ny E18 gjennom Grenland åpner i 2026
Joni Moen fra Nye Veier AS fortalte torsdag 11. september en stor gruppe veipensjonister fra Agder om stamveianlegget som den franske entreprenøren EIFFAGE Génie Civil bygger for trafikantene på vei gjennom Grenland. Joni er byggeleder for de lange tunnelene som er store deler av anlegget. Han begynte utdannelsen på Blakstad videregående skole og har blant annet jobbet som maskinfører, veimester og maskinsjef for Mesta før han ble kontrollingeniør og byggeleder hos Nye Veier AS.

Joni Moen fra Nye Veier AS fortalte torsdag 11. september en stor gruppe veipensjonister fra Agder om stamveianlegget E18 Rugtvet – Dørdal. Foto Hans Seland
Joni tok oss med på busstur fra kafeen på Rugtvedt til Langangen-krysset der vi i regnværet fikk glimt av de nye bruene som bygges i stål inne på fast grunn og skyves ut over dalen i øst og vest fram til brukarene på andre siden. De gamle viaduktene fra 1979 i gamle E18 skal pusses opp og bli fylkesvei.
Vi kjørte den gamle riksvei 40 ned til tettstedet Langangen og opp gjennom Kokkersvollbakkene. Der går veien i krappe slyng og «knute» eller «korketrekker» med bru for å komme opp til Lannerheia. Ved Herregårdskrysset der veien tar av til Porsgrunn, kjørte vi gamleveien ned i dalen og så portalene til Grenlandstunnelen i vest, Bjønnåstunnelen i øst og jernbanetunnelen med to sport til sementfabrikken Dalen Portland ved Brevik. Joni fortalte om miljøutfordringene og den den faste bergarten Larvikitt øst for dalen og løsere kalkstein i vest. Selve dalen var bunnløs og fylt med løsmasser, sa han.
Etter stopp ved Skjelsvikkrysset der E36 til Skien og Haugesund tar av, fikk vi sett litt mer av den nye Grenlandsbrua som skal ta vestgående trafikk på E18. Her blir seksjoner av brudekket i stål lastet på lekter i fjorden, tauet ut til brua og heist på plass en etter en.

Grenlandsbruene sett mot vest. Den nye brua åpner i 2026. Foto Nye Veier AS fra Internett